Afgelopen dinsdag 23 Juni vond het event ‘Intranet in Zorg en Welzijn’ plaats , georganiseerd door Alex van Schooten van communicatiebureau de Walvis. Eén van de eerste Zoom events waar we zelf deelnamen als spreker. Door de interessante onderwerpen en goede mix van presentaties was de opkomst hoog, en mochten we een groot aantal mooie bedrijven uit de Zorg welkom heten.

Deze blog gaat over onze inbreng – hoe het Intranet van de Toekomst nu al mogelijk is.

De Zorgmedewerker

Als je kijkt naar de Zorgsector vallen een aantal dingen op die erg belangrijk zijn in het kader van een goed Intranet. Bij de Zorgmedewerker ligt een hoge werkdruk. Er wordt veel van ze verwacht in een relatief korte tijd. Het werk wordt fysiek maar ook mentaal steeds zwaarder en er is tevens de verwachting ze steeds meer en nieuwe (technische) kennis vergaren.

Daarnaast ligt de digitale vaardigheid van de gemiddelde Zorgmedewerker niet persé erg hoog, aangezien daar niet het zwaartepunt ligt van hun functie. En als je je dan bedenkt dat zij gemiddeld 17 applicaties te bedienen hebben, dan begrijp je dat het cruciaal is om deze zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te maken.


Het Intranet anno nu

Bij de huidige Intranetten zien we veel dezelfde functionaliteiten die gebruikt worden. De top-5 van de meest gebruikte functionaliteiten zijn:
  • Nieuwsberichten bekijken
  • Belangrijke documenten bekijken (kwaliteitsdocumenten/HR/protocollen)
  • Berichten plaatsen (liken, reageren: interactie)
  • Collega’s zoeken (eventueel op basis van kenmerken/expertises)
  • Overzicht van externe applicaties met tevens een link naar deze applicaties
Van onze klanten, maar ook vanuit de markt horen we ook veel dezelfde frustraties met betrekking tot deze functionaliteiten:


  • Veel en vaak inloggen in verschillende systemen
  • De (belangrijkste) informatie is niet op één centrale plek terug te vinden
  • Het Intranet is niet overal toegankelijk (tijd/locatie)
  • Het terugvinden van documenten is een uitdaging en ook het opslaan van documenten is lastig
Als gevolg van deze frustraties wordt het Intranet niet of nauwelijks gebruikt door medewerkers.


Van Intranet naar digitale werkplek

Als we kijken naar de evolutie van het ‘klassieke’ Intranet naar een volwaardige Digitale Werkplek, dan kunnen we ook hier 5 fases onderscheiden:

  • Het klassieke Intranet wat gericht is op informatie en communicatie. Denk aan nieuwsberichten, documenten en een smoelenboek
  • Het -wat we meestal- Sociale Intranet noemen. Denk aan een activity stream zoals Facebook en LinkedIn. Hier ontstaat veel meer interactie doordat gebruikers berichten kunnen plaatsen, reageren en liken
  • In deze fase wordt de rest van het applicatielandschap ook al meer in kaart gebracht waarbij je toegang hebt tot andere/meerdere applicaties zonder opnieuw te hoeven inloggen (een belangrijke verbetering volgens veel Intranet-gebruikers)
  • De volgende stap is een virtuele ruimte waar je met een team elkaar spreekt, ziet en samenwerkt aan bijvoorbeeld documenten en projecten
  • In fase 5 is alles helemaal toegespitst op de gebruiker en zijn of haar specifieke rol/functie. Daarnaast gaat de digitale werkplek door middel van Kunstmatige Intelligentie (AI) de gebruiker op een slimme manier ondersteunen in zijn of haar dagelijkse werkzaamheden en taken

Wat is dan precies het intranet van de Toekomst?

Maar wat is nu eigenlijk zo’n Intranet van de Toekomst? Misschien klinkt het wat onwennig en ‘ver van je bed’. Maar er is al veel meer mogelijk dan je denkt. Vanuit een centraal systeem kun je bijvoorbeeld denken aan de volgende mogelijkheden:

  • Een Arts die interactief via een tablet uitleg geeft aan een patiënt over een operatie. En dan niet met moeilijke medische termen, maar juist in begrijpelijke taal ondersteund met afbeeldingen en infographics, helemaal afgestemd op de patiënt
  • Een Verpleegkundige die bij aanvang van de werkdag via een mobiele telefoon kan checken bij welke patiënten er zorg verricht moet worden, inclusief alle (contact)details
  • Een Thuiszorgmedewerker die via een smartwatch in- of uit kan klokken na een patiëntenbezoek
  • Een Doktersassistent die heel gemakkelijk en snel specifieke informatie over pacemakers op kan zoeken voor een patiënt met hartfalen
Hoe dit precies in zijn werk gaat is het beste uit te leggen aan de hand van onderstaande afbeelding:

De kern is je Digitale Werkplek, je eigen, persoonlijk informatie hub: Het blauwe blok. Deze hub wordt gevoed met informatie en data uit allerlei verschillende systemen zoals bijvoorbeeld Office 365, Microsoft Teams, een urenregistratie tool, EPD en welke andere relevante tools verder noodzakelijk zijn. Dit zijn de groene blokken in de afbeelding.

Je persoonlijke informatie hub wordt gevoed door allerlei mensen in verschillende rollen, dit zie je terug in de oranje blokken. Iedereen heeft een specifieke informatiebehoefte en zal ook precies die informatie zien die voor hem of haar relevant is. Ook is deze informatie helemaal afgestemd op een specifieke doelgroep.

In het geval van een Digitale Werkplek wordt ook vaak een portaal geïmplementeerd. Dat portaal is je connectie met de buitenwereld, zodat je gemakkelijk je contacten buiten je eigen organisatie kunt onderhouden. Tevens zorgt dit ervoor dat de mensen van de organisaties waar je mee samenwerkt makkelijk relevante informatie kunnen vinden. Deze weergave zie je terug in de grijze blokken onder ‘portal’.

Bij TrueLime zijn we ervan overtuigd dat je Digitale Werkplek een werkomgeving moet zijn waar je je thuis en vertrouwd voelt. Techniek moet betrouwbaar en veilig zijn, maar vooral het gebruiksgemak is cruciaal. Daarom geloven wij dat er geen ‘one-size-fits-all’ bestaat. De omgeving en uitstraling van een digitale werkplek moet optimaal afgestemd zijn op de organisatie. Sterker nog, het moet afgestemd zijn op de gebruikers van de werkplek, en altijd toegankelijk zijn - ongeacht tijd, locatie en device.

Om elke Zorgmedewerker zo optimaal mogelijk te ondersteunen zorgen wij ervoor dat alles zo intuïtief is dat iedereen er gemakkelijk mee overweg kan. Alleen op deze manier gaat een Digitale Werkplek écht werken, en blijft er meer tijd over voor kwalitatief goede Zorg verlenen.

Het Intranet van de Toekomst is nu al mogelijk, en wij helpen je er graag mee!

Meer informatie? We nemen graag contact met je op!

LimeScape.Form.MandatoryFields