Wat is digitale transformatie?

Klanten stellen zichzelf centraal en dat zorgt voor een vraaggestuurde markt.
Digitale transformatie betekent dat je dit als organisatie zo goed mogelijk moet benutten.

Wat is digitale transformatie?

Door toenemende digitalisering van de maatschappij worden onze beslissingen, processen en gedrag meer en meer bepaald door data en software. Consumenten, bedrijven en overheden dienen zich digitaal te transformeren, meer digitaal samen te werken en dienen informatie, producten en diensten te delen. Digitale platformen zijn hierin noodzakelijk. Zodat onafhankelijk van plaats en tijd, in een veilige, geïntegreerde digitale omgeving kan worden samengewerkt.

Digitale transformatie draait niet alleen om digitale marketing, het is ook het digitaal ondersteunen van medewerkers en het digitaliseren van systemen en processen.

Welke factoren bepalen nu de kans van slagen?​

En wat betekent een digitale transformatie voor je organisatie? Het vraagt om een vernieuwing van de organisatie-strategie en de manier waarop de processen worden uitgevoerd. Dit brengt tevens een grote impact voor medewerkers met zich mee. 

Bedrijven bepalen de klantbeleving niet langer, dat doet de consument door zelf de contactmomenten en kanalen te kiezen. Digitale transformatie betekent dat het bedrijf dit zo goed mogelijk benut, door de klant op het juiste moment te bedienen met relevante content en diensten. 

De digitale veranderingen moeten onderdeel worden van de dagelijkse algehele bedrijfsvoering. Organisaties die zichzelf focussen op proposities die voor de klant waarde toevoegen zijn uiteindelijk het meest succesvol.

De drie digitale transformatie-pijlers

1. Businessmodellen
Nieuwe technologieën maken innovatie mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het inspelen op veranderend klantgedrag door het verbreden van de huidige business door digitale services. Of digitaliseer bestaande bedrijfsactiviteiten. Het succes van je organisatie wordt echter vooral bepaald door de manier waarop je je businessmodellen inzet. 

Veranderende omstandigheden dwingen organisaties na te laten denken over hun strategie en hun huidige businessmodellen: waar sta ik en waar wil ik naartoe? Welke factoren hebben een impact op mijn business en hoe speel ik hierop in? Houd er rekening mee dat digitalisering kansen biedt, maar ook uitdagingen met zich meebrengt. 

2. Klantbeleving
Zoals gezegd hierboven willen (potentiële) klanten consistentie in de klantbeleving, gebruikersgemak en personalisatie. Bij digitale transformatie moet de klant daarom centraal staan.

Organisaties dienen na te denken over de customer journey door de klantreis te doorlopen, dit kan op basis van onderbuikgevoel. Digitale transformatie gaat echter verder, de ultieme klantbeleving begint namelijk bij het overtreffen van de verwachtingen van je klant.

Door samenhang te creëren tussen diverse kanalen en content kun je echt het gesprek aangaan met de klant, op een consistente manier, via alle kanalen en op elk gewenst tijdstip. Dat is de excellente klantbeleving die van bedrijven en merken wordt verwacht. 

3. Operationele processen
Waar binnen jouw organisatie biedt digitalisering een meerwaarde? Wanneer dit in kaart is gebracht kunnen processen digitaal ondersteund worden, waardoor er efficiënter in een digitale omgeving kan worden gewerkt. Hierbij dient tevens bepaald worden welke technologieën daarvoor nodig zijn. Het doel moet zijn om de toegevoegde waarde van de organisatie te vergroten.
 

Van strategie tot succesvol digitaal platform

Weet je niet waar je moet beginnen? Van een gezamenlijk strategietraject tot een roadmap voor een succesvol online platform; wij ondersteunen je graag.

Onze consultants ondersteunen organisaties in het proces van digitale transformatie. Hierbij gaan we uit van de strategie van de organisaties en helpen bij de vertaling daarvan naar succesvolle online toepassingen. Dat doen we onder andere door het gezamenlijk definiëren van een Product Visie en het toepassen van Design Thinking principes om tot nieuwe ideeën te komen, en het in kaart brengen van de behoeften van de eindgebruikers.

Wil je meer informatie of een voorstel op maat? We vertellen je graag meer over alle mogelijkheden.