Klantgerichte, responsive websites voor het UMC Utrecht

De vraag

Voorheen had het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht ruim 27.000 webpagina's op circa 225 (sub)websites. Daarnaast waren er nog ongeveer 100 aparte websites op verschillende domeinen/URL's. De uitdaging was om al deze websites en pagina's online te verenigen: passend bij de nieuwe (merk)positionering en huisstijl, maar flexibel genoeg om de diverse doelgroepen op een goede manier aan te spreken en te helpen.

De aanpak 

TheFactor.e verzorgde het interactieontwerp, grafisch ontwerp en de html (front-end development). TrueLime maakte het technisch ontwerp en zorgde samen medewerkers van het UMC Utrecht voor de realisatie in Kentico CMS (back-end development). Dankzij de scrum aanpak konden we tijdens dit omvangrijke project steeds op tijd bijsturen.

De oplossing

Het UMC Utrecht maakte een content strategie na een uitgebreide toptakenanalyse onder al hun doelgroepen. Op basis daarvan ontwikkelden theFactor.e en TrueLime samen met het team van UMC Utrecht klantgerichte, responsive websites voor het UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis.

Er is daarbij gekozen voor een consistente uitstraling en vormgeving, terwijl het wel mogelijk blijft om flexibel te zijn in het opbouwen van je pagina's. Door het bouwen van verschillende content blokken zijn de web redacteuren vrij om hun eigen pagina's op te bouwen, zonder dat ze de logica en het design in gevaar brengen. Om de website ook toegankelijk te houden voor bezoekers met een beperking is de standaard WCAG 2.0 (AA) aangehouden tijdens de realisatie. 

Het resultaat

TrueLime ontwikkelde samen met het UMC Utrecht en theFactor.e overzichtelijke, responsive websites voor het UMC Utrecht. Patiënten, hun naasten, artsen, onderzoekers én studenten vinden nu eenvoudig relevante informatie via elk device. Voor het webteam is contentmanagement en hergebruik van content geoptimaliseerd. UMCUtrecht.nl werd daarom in maart 2015 genomineerd voor een Dutch Interactive Award.

"We hebben een gigantische stap voorwaarts gemaakt", vertelt Ralph van Disseldorp, directeur marketing en communicatie van het UMC Utrecht. "We hebben wat betreft tekst en structuur nadrukkelijk gekeken naar de behoefte van onze klanten. Filmpjes en foto's maken de site bijvoorbeeld veel visueler. En bij iedere afdeling is informatie over de betrokken medisch specialisten, wachttijd en patiënttevredenheid overzichtelijk bij elkaar gebracht. Daarnaast is het heel eenvoudig om informatie van de nieuwe website te delen via social media."