Een interview met Kentico MVP Jeroen Fürst

Breda, 23 juni 2017

Jeroen Fürst laat zijn licht schijnen over (1) hoe headless CMS je productiviteit kan boosten en (2) hoe je tijd kan besparen met het creëren van content die gedeeld kan worden over meerdere kanalen.
De Lead Developer bij TrueLime presenteerde een interessante case study bij de Kentico Roadshow Amsterdam, waarin hij verklaarde hoe TrueLime hun blog website met Kentico Cloud creëerde. Radka Uhlirova, Product Marketing Specialist van Kentico Cloud, stelde Jeroen een aantal vragen over de voordelen van een headless CMS en welke projecten volgens hem het best passen bij een headless oplossing.

Welke projecten zijn naar jouw mening best passend voor een headless oplossing?
De best passende projecten voor een headless oplossing zijn diegene die content willen gaan verspreiden over meerdere kanalen. Als jij, als organisatie, een omni-channel strategie nastreeft (wat je zou moeten doen om je klantervaringen te verbeteren) dan is een headless CMS oplossing best passend. De meerderheid van onze projecten dwingen ons om content te kopiëren en delen tussen corporate websites, intranetten en mobiele applicaties. Met een headless CMS wordt de content automatisch gedeeld vanuit een enkele bron, resulterend in een toename in productiviteit.

Wat is het grootste verschil tussen een traditioneel CMS en een headless CMS?
Content planning en met name content creatie vindt eerder plaats in de ontwikkelfase. Het grootste voordeel van de headless benadering is dat we onze web applicaties kunnen ontwikkelen gebruikmakend van productie content. Omdat het bij headless CMS allemaal om de content draait geeft het ons de gelegenheid om de content creatie én het ontwikkelen van de web applicatie tegelijkertijd te laten plaatsvinden.

Als het publiceren van content bovendien is losgekoppeld is van de presentatie is de informatie architectuur eenvoudiger dan bij een traditioneel CMS. Daarbij zou je namelijk puur content typen moeten creëren voor presentatiedoelen.

Wat was het grootste verschil in jouw ontwikkeling en deployment proces?
Het grootste verschil is dat we gebruikelijk enorm veel tijd besteden aan het installeren, hotfixen en upgraden van het traditionele CMS tijdens de ontwikkelfase. Echter, een headless CMS heeft dit type onderhoud niet aangezien het een deel is van de service (SaaS) en gebeurt op de achtergrond zonder dat wij dat weten. Hierdoor kunnen we de tijd voor de ontwikkeling verkorten.

Hoe zou je de voordelen van een headless CMS aan jouw klant verklaren?
Een headless CMS geeft zoveel meer gemak bij het lanceren van campagnesites voor korte termijn marketing campagnes, want het houdt werkzaamheden rondom ontwerp en content vereisten tot een minimum. Terwijl een traditioneel CMS vaak gedreven is door de feature set focust de headless CMS zich op content creatie.

Wat zou jouw aanbeveling voor andere IT-bedrijven zijn die starten met een headless CMS
Check de bronnen vanuit zowel functioneel als technologisch perspectief. Met betrekking tot functionaliteit zou je zo snel mogelijk je content editors willen trainen, zodat ze vrijwel direct aan content kunnen gaan werken. Betreffende technologie zou je moeten kijken of de oplossing passend is binnen het huidige technologische landschap van de organisatie.

Met Kentico Cloud headless CMS kan je snel aan de slag. Je kan de oplossing testen met een trial en vervolgens feedback over de ervaringen van je IT-afdeling en content editors vragen. Bovendien is het upgraden van de trial naar bet abonnement gemakkelijk en alles wat je gecreëerd hebt wordt bewaard en kan doorontwikkeld worden.

Jeroen, bedankt voor het interview en het delen van jouw presentatie op de Kentico Roadshow.

De link naar de presentatie, met Jeroen aan het woord, vind je hier.

Het Engelse artikel vind je hier

De presentatie is ook hieronder te lezen.