Een nieuwe website begint met een krachtige productvisie

Vruchtbare samenwerking met IKNL gestart

Sinds begin dit jaar helpen wij IKNL als consulting- en ontwikkelpartner bij de realisatie van een nieuw online platform. Het is een belangrijke stap in de digitale transformatie; naar een organisatie waarbij de doelgroep centraal staat en digitaal de norm is. We helpen IKNL in een envisioningfase bij het onderzoek naar hun belangrijkste doelgroepen. Stapsgewijs en gezamenlijk maken we een goede productvisie voor het nieuwe online platform, zodat gericht gestart kan worden met de ontwikkeling.
 

Een website die aansluit bij doelgroep

Waarom klopte IKNL bij TrueLime aan? De huidige IKNL website is aan vervanging toe; de site is qua uitstraling, inhoud en beheersmatig niet meer van deze tijd. Het geeft de kerntaak van IKNL onvoldoende weer; de ‘waterdraagfunctie’ om het oncologische beroepsveld te ondersteunen bij de verbetering van de kwaliteit van zorg en leven. Daarnaast is beheer omslachtig en niet flexibel.
Wij hebben de vraag met IKNL vertaald naar: “Wij willen een nieuw online platform, met een uitstraling en inhoud die relevanter is voor de belangrijkste doelgroepen en die meer opties geeft voor het eenvoudig plaatsen van actuele en betrouwbare content.” Het doel van de samenwerking tussen IKNL en TrueLime is om samen dit platform te ontwerpen en ontwikkelen. In de eerste fase richten we ons op de ontwerpfase van de vervanging van de website www.iknl.nl. We noemen dit de envisioningfase.
 

Niet gelijk ontwikkelen, maar eerst je visie op het product bepalen!

Als je een nieuwe website laat maken, kun je bij de ontwikkeling geneigd zijn om gelijk te beginnen met het veranderen van de elementen van je huidige website. Maar wij willen dat je eerst nog een stap terug doet. Of, beter, naar een hoger niveau stijgt, samen met ons.

We staan stil bij vragen die eenvoudig lijken, maar toch best moeilijk te beantwoorden zijn.
  • Voor wie doe je het eigenlijk allemaal?
  • Of, misschien een tikje lastiger, voor wie doe je het juist niet?
  • En wat is de behoefte van die groep, hoe ga jij verschil maken ten opzichte van de concurrent?
  • Welk product sluit daarbij aan en welke waarde voegt dit toe voor jouw organisatie?
Deze keuzes en uitspraken hebben grote gevolgen voor het product wat je gaat ontwikkelen. Niet alleen welk product, maar ook hoe het eruit ziet (de look en feel van je site) taal-en woordgebruik, de insteek van de teksten die je gebruikt in de communicatie. Hoe kun je je de juiste middelen inzetten als je niet exact weet voor wie je het doet en wat je hen specifiek wil bieden? Wij helpen je in de zoektocht naar de antwoorden en vatten deze samen in een productvisie.
 

IKNL: persona’s en doelstellingen organisatie bepalen product en content

Terug naar IKNL. Organisaties hebben vaak veel verschillende stakeholders en zo ook IKNL. Van wetenschappers tot ziekenhuizen, van politieke instellingen tot de pers. Dit maakt het uitdagend om te bepalen welke subset van stakeholders je tot je doelgroep rekent en je op welke doelgroepen je de communicatie gaat richten. Want omdat de doelgroepen erg van elkaar verschillen qua behoeften en achtergrond, is het niet slim als IKNL zich op al deze doelgroepen tegelijk richt.
 
In het envisioning traject helpen wij IKNL te bepalen op welke doelgroep(en) het nieuwe online platform (in deze fase website) gericht moet worden en ook op welke doelgroepen niet.
 
Daarna inventariseren we de behoeften en knelpunten van deze doelgroep(en) en vertalen dit naar persona’s.
 
Persona’s zijn fictieve personen, heel concreet omschreven, die staan voor je belangrijkste doelgroep(en)
en hen een gezicht geven.
Met persona’s kan IKNL tijdens de envisioning én tijdens de realisatie telkens weer toetsen welke producten, functionaliteiten, woordkeuze, etc. aansluiten bij de behoeften van hun belangrijkste doelgroepen.  
Het uitdenken van een product dat een oplossing biedt voor de knelpunten en behoeften van de persona’s is de volgende stap. Levert je product échte toegevoerde waarde ten opzichte van andere platformen/sites (de unique selling points, USP’s)? En dit sluit aan bij de doelstellingen van jouw organisatie, dan hebben we de goede match te pakken! Voor IKNL geldt dat de site moet bijdragen aan de doelstelling dat IKNL de nummer 1 bron van oncologische data in Nederland is. Een betrouwbare uitstraling, goed doorzoekbaar, toegankelijk en verspreiding van de ‘latest’ informatie.

Personas-creeren-TrueLime.jpg

Doorvertaling van de productvisie: contentmodelling voor de goede contenttypen

De productvisie is de kapstok van alle stappen die we hierna zetten (zie blog voor meer info). Voor een kennisintensieve organisatie als IKNL is het heel belangrijk om een sterk toekomstgericht contentmodel op te stellen. Dit beschrijft welke soorten content gebruikt gaan worden op de nieuwe IKNL-website en hoe de content zich tot elkaar verhoudt.
Bijvoorbeeld interactieve grafieken die trends in data visualiseren. Onze rol als adviseur is om nóg een stapje verder te denken. Dienen de gekozen content typen daadwerkelijk allemaal de doelgroepen? Zo niet, dan helpen we de klant om na te denken welke content typen nog beter aansluiten bij de doelgroep.
 

Maar ook design, architectuur, backlog en MVP

Daarnaast stellen we de technische architectuur op en wordt het nieuwe design ontworpen. Ook hier grijpen we weer terug op de productvisie: het design moet de productvisie representeren en de doelgroep aanspreken en de technische voorzieningen moeten aansluiten bij architectuur van IKNL.
 
Alle producten die we in de envisioning opleveren, vormen input voor de productbacklog. De backlog is een lijst met functionaliteiten die gebouwd zouden kunnen worden. Maar lang niet alles zal daadwerkelijk gebouwd gaan worden, want we ontwikkelen liever zo snel mogelijk de eerste minimale versie die de belangrijkste toegevoegde waarde voor de doelgroepen oplevert (het Minimum Viable Product, MVP). Daarna kunnen we sneller feedback krijgen van de doelgroep om te bepalen hoe we het platform gaan door ontwikkelen en hen goed kunnen blijven bedienen!
Benieuwd naar het eindresultaat van IKNL? Houd ons in de gaten, zodra de site live gaat hoor je van ons.
Als consulting partner in de ICT staan we onze klanten graag bij in alle stappen in het traject: van het in kaart brengen van de stakeholders tot het bepalen van de MVP.
 

Over IKNL

Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) richt zich op een constante verbetering van de oncologische en palliatieve zorg.  De Nederlandse Kankerregistratie (NKR) is hiervoor een centraal middel.  IKNL registreert daarin data van alle mensen met kanker in Nederland. Het analyseert deze gegevens en gebruikt ze om er onderzoek mee te doen.  Hierdoor ontstaan waardevolle inzichten om de behandeling van patiënten met kanker en de kwaliteit van de palliatieve zorg naar een hoger plan te tillen. IKNL deelt de uitkomsten van deze analyses dus ook met de relevante medische beroepsgroepen.  
 

Nóg een nieuwe samenwerking: GGZ

Recentelijk zijn we een nieuwe consulting-samenwerking gestart met GGZ. Als de samenwerking verder in het traject is, zullen we hierover communiceren met jullie. Dus: stay tuned voor een nieuwsbericht over de samenwerking met GGZ! 
 

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op via onderstaand formulier.

Door op 'Verstuur' te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor het afhandelen van jouw vraag. Lees meer in ons Privacy Statement.