Naadloze gebruikerservaring voor alle doelgroepen op nieuw platform

Nieuwe website en een nieuw intranet Gemiva

De Gemiva-SVG Groep ondersteunt mensen met een handicap, chronische ziekte of een andere beperking en helpt hen om zich op hun eigen tempo te ontwikkelen. TrueLime heeft Gemiva op haar beurt weer ondersteund met het ontwikkelen van een nieuwe website en een nieuw intranet. Belangrijk daarbij waren toegankelijkheid en een plezierige, laagdrempelige gebruikerservaring.

Einde van de mogelijkheden bereikt

Gemiva klopte in mei 2016 bij TrueLime aan. Het cms achter de website en het intranet van de zorgorganisatie hadden op dat moment het einde van hun mogelijkheden bereikt. De techniek was gedateerd en het koste veel moeite om de functionaliteiten te realiseren die Gemiva nodig had. De organisatie was toe aan iets nieuws.

De wens was om een nieuw platform te ontwikkelen met een publiek toegankelijk deel (de website) en een afgesloten deel voor medewerkers en vrijwilligers (het intranet). Met daarachter uiteraard een nieuw cms. De belangrijkste doelstelling voor het afgesloten deel was om de verbondenheid en samenwerking tussen de verschillende locaties van Gemiva te verbeteren.
 
Ervaring, klik en hoogte van de offerte

Het concept en het visual design voor de nieuwe website en het nieuwe intranet werd gemaakt door Bildung. “Toen het ontwerp gemaakt was, hebben we bekeken met welk content management systeem we de site het best konden bouwen. Daar kwam Kentico uit,” legt hoofd communicatie Wilma van Eijk uit.

“Toen zijn we implementatiepartijen gaan zoeken, en uit de bedrijven die wij uitnodigden om een offerte uit te brengen, hebben we uiteindelijk Truelime gekozen. We zagen dat Truelime veel ervaring heeft met Kentico, voelden een klik met de mensen die we ontmoetten en natuurlijk speelde ook de hoogte van de offerte mee.”
 
TrueLime, Bildung en Gemiva: de projectdriehoek

TrueLime vormde samen met Bildung en het projectteam van Gemiva de ‘projectdriehoek’. Wekelijks werd tijdens projectmeetings de voortgang besproken. “Dat was eigenlijk een hele plezierige samenwerking,” aldus Henk Rikkengaa-Wouters, senior projectmanager van TrueLime. “We bespraken de voortgang en er was ruimte voor vragen, en daarna kon iedereen weer aan de slag”.

De samenwerking met en betrokkenheid van het projectteam van Gemiva was volgens Rikkengaa-Wouters sowieso erg goed. “Het klinkt misschien als een open deur, maar een groot projectteam dat altijd om tafel zat.. dat is een betrokkenheid die we niet altijd bij alle klanten zien. Heel fijn, want dan weet je dat een project echt leeft. En het zorgde er ook voor dat belangrijke beslissingen snel genomen konden worden.”

Ook Van Eijk is positief over de samenwerking met TrueLime, ook al verliep het project soms minder snel en soepel dan verwacht (en gehoopt) door niet-gehaalde planningen. “Ook op de momenten dat het even niet liep, bleef de projectleider van TrueLime correct en klantvriendelijk. Dat was fijn.”
 
Kentico EMS 9.0

Voor de ontwikkelingen van de nieuwe website en het nieuwe intranet gebruikten de developers van TrueLime de scrum-methodiek. In juli 2016 werd begonnen met de ontwikkeling. Als cms werd gekozen voor Kentico EMS 9.0. In de eerste fase werd in meerdere sprints een aantal standaardelementen opgeleverd, die daarna tot februari 2017 met kleine verbeterslagen steeds verder uit werden gebouwd.

In februari ging een eerste versie van de nieuwe site en het nieuwe intranet live. Daarna volgde nog twee maanden van “bijschaven en puntjes op de i zetten,” aldus Rikkengaa-Wouters. Inmiddels staat het resultaat als een huis.
 
Readspeaker

Rikkengaa-Wouters: “De nieuwe website en het nieuwe intranet zijn volledig responsive, en goed te lezen en gebruiken op telefoons en tablets. Ze kenmerken zich doordat ze laagdrempelig en visueel sprekend zijn. Bijna alle pagina’s zijn opgebouwd uit grote visuele blokken, dat zijn eigenlijk de meest onderscheidende elementen.”



Die laagdrempeligheid was sowieso een belangrijk thema voor de nieuwe omgevingen, ook vanwege de doelgroepen van Gemiva. “We hebben wel zoveel mogelijk gestreefd naar een drempelvrij design. En ook bijzonder: de site kan volledig voorgelezen worden met behulp van de readspeaker-functionaliteit. Ook dat maakt de site heel gebruiksvriendelijk.”
 


Geen tweede website-gevoel

De readspeaker-functionaliteit was een uitdaging voor de developers van TrueLime, maar dat gold zeker ook voor het creëren van de naadloze gebruikerservaring tussen de nieuwe website en het nieuwe intranet van Gemiva. Want hoewel het twee platformen zijn, heeft het intranet absoluut geen “tweede website-gevoel”. Van Eijk: “Wij zien het ook echt als één platform waarop een deel van de informatie achter een inlog zit”.

Medewerkers van Gemiva kunnen op de website inloggen op het intranet en krijgen dan een uitgebreidere menustructuur te zien. Daarin hebben bekende intranetfunctionaliteiten zoals Mijn collega’s en het sociale deel van de site een plaats gekregen. Rikkengaa-Wouters: “Op het moment dat medewerkers inloggen is er extra functionaliteit beschikbaar en krijgt een deel van de functionaliteiten er een laag bij.”
 
Activitystream

Een bijzondere functionaliteit op het nieuwe intranet is de activitystream. “De activitystream is een centrale bron van informatie op het intranet,” legt Rikkengaa-Wouters uit. “Op het moment dat er bijvoorbeeld een nieuwsbericht wordt geplaatst of iets gedeeld wordt in een groep verschijnt dat in de activitystream.

Aan de achterkant, in het cms, wordt met behulp van tagging alle content ‘aan elkaar geknoopt’, bijvoorbeeld nieuwsberichten en agenda-items aan locaties. “Dat is best complex, maar we zijn er trots op dat we die complexiteit volledig verborgen weten te houden aan de voorkant, “ aldus Rikkengaa-Wouters.
 
Single sign-on
De laatste uitdaging voor de developers van TrueLime lag in het realiseren van een single sign-on. “We hebben als maatwerk een vrij uitgebreide koppeling met de active directory gebouwd. Die zorgt ervoor dat de medewerkers van Gemiva automatisch toegang krijgen tot de juiste intranetfunctionaliteiten, en geen nieuw wachtwoord nodig hebben. Een complexe klus, maar wel eentje die zorgt voor een plezierige gebruikerservaring.”
 
Verbeterde zoekfunctie
In februari 2017 ging een eerste versie van de nieuwe website en het nieuwe intranet live. “We hebben daar heel veel positieve reacties op ontvangen, zowel van medewerkers van Gemiva als van cliënten van Gemiva,” glundert Rikkengaa-Wouters. “Maar het is natuurlijk nog niet klaar.”



Ook Van Eijk is blij met de positieve reacties op de nieuwe site: “We krijgen reacties als “het ziet er goed uit”, “het is duidelijk, gebruiksvriendelijk” en “ik kan mijn weg al snel vinden”. We zijn er ook trots op dat we één platform hebben gerealiseerd met een behoorlijk overzichtelijke structuur. En we zijn blij dat de zoekmachine beter werkt en dat we instrumenten hebben om de zoekresultaten te beïnvloeden. Dat was op onze oude site de meest bekritiseerde functie, en met de nieuwe site zijn de geluiden positiever. Ook al valt er nog wel wat te doen om deze functie nog beter te maken…”
 
Puntjes op de i

Van februari tot april 2017 zijn de developers van TrueLime bezig geweest om her en der nog wat puntjes op de i te zetten. “Er zijn wat verbeteringen aangedragen, en we hebben natuurlijk wat voortschrijdende inzichten opgedaan. Die hebben we in die periode gelijk kunnen verwerken, aldus Rikkengaa-Wouters. “Het is allemaal al heel mooi, en het wordt nog steeds mooier.”

En ook Van Eijk ziet nog genoeg kansen om het platform in de komende periode verder te verbeteren: “We hebben na ruim twee maanden een interne enquête gehouden waar 480 collega’s op gereageerd hebben. We kregen gemiddeld een 7 voor de site. Daar zijn we blij mee. Natuurlijk kregen we ook een waslijst aan verbeterpunten van ze mee. Daarover zijn we nu met TrueLime in gesprek. Hopelijk halen we volgend jaar een 8!”
 
Typisch TrueLime
 
  • Nauwe samenwerking met de klant door regelmatig overleg en de klant overal bij te betrekken.
  • Developers die met de klant meedenken, maar ook niet bang zijn om tegengas te geven of een alternatieve route te bedenken in de zoektocht naar de beste oplossing.
  • Een ‘duurzame’ website en intranet: door dicht bij de Kentico-standaarden te blijven is het makkelijker om upgrades en fixes door te voeren.
  • Kentico EMS met een combinatie van standaard modules en maatwerk om ook de complexe wensen van de klant te realiseren.

 Over de Gemiva-SVG Groep

De Gemiva-SVG Groep is er voor kinderen en volwassenen met een handicap, chronische ziekte of een andere beperking. De organisatie ondersteunt in Zuid-Holland mensen die op eigen kracht (nog) niet zelfstandig kunnen meedoen in de samenleving, zodat zij een zo goed en gewoon mogelijk leven kunnen leiden.

Gemiva-SVG Groep ondersteunt bij wonen, werken, onderwijs, dagbesteding, sociale contacten en vrijetijdsbesteding. Medewerkers zetten hun expertise in, zodat cliënten zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. Dit kan in hun eigen woon- of werkomgeving, op school of op een van de 220 locaties van de Gemiva-SVG Groep.

De cliënten van de Gemiva-SVG Groep zijn zowel kinderen en jongeren als volwassenen. Aan jongeren biedt de Gemiva-SVG Groep onder andere gezinsondersteuning, extra begeleiding op school, plaatsen om te logeren of wonen en kinderdagcentra met deskundige begeleiding. Volwassenen worden ondersteund met leerwerktrajecten en zelfstandig wonen of werken. Daarnaast kunnen zij terecht op verschillende locaties voor wonen en/of dagbesteding, zoals zorgboerderijen, logeerhuizen en (kleinschalige) werk- en activiteitencentra.

Eddy de Ridder
+31 (0)6 460 225 66
Meer weten?
Door op 'Bel mij terug' te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor het afhandelen van jouw vraag. Lees meer in ons privacy statement.