TrueLime bouwt nieuwe NODR-schadeapp in innovatief framework Ionic

Meer inzicht voor schademelder in resultaat van schademeldingen

De nieuwe app moet het voor gebruikers nog makkelijker en leuker maken om schades te melden.
Eind augustus 2018 ging de nieuwe NODR-schadeapp live. De nieuwe app moet het voor gebruikers nog makkelijker en leuker maken om schades te melden. Schademelders worden door middel van pushnotificaties op de hoogte gehouden tijdens de afhandeling van meldingen. In een persoonlijk dashboard kan de gebruiker de actuele status inzien en bekijken hoeveel schadegeld er in totaal opgehaald is voor zijn meldingen.

TrueLime bouwde de nieuwe app in de innovatieve app-builder Ionic. Deze software is uniek in dat het mogelijk maakt om één code base te gebruiken voor alle platformen. Hiermee maakt NODR de schadeapp direct klaar voor de devices van de toekomst.

 

Makkelijk, makkelijker, makkelijkst

In 2012 bouwde TrueLime de eerste schadeapp voor NODR. De handige app maakt het gemeenten en aannemers gemakkelijk om ter plekke direct een melding te maken van schade aan de openbare ruimte. In de app kun je in een paar klikken foto’s, locatiegegevens (GPS) en andere gegevens van de schade uploaden en versturen. De nieuwe app maakt het gebruikers nu ook makkelijk om betrokken te blijven bij de afhandeling van de schademelding door een aantal nieuwe functionaliteiten.
 

Gebruiker ziet hoeveel geld zijn meldingen oplevert

Doel was om de nieuwe app zó in te richten dat de gebruiker er meer gemak en plezier aan beleeft. Bij de start van het project bepaalde NODR in een open brainstorm met TrueLime welke nieuwe functionaliteiten dit doel het beste zouden dienen. Op basis daarvan ontwikkelde TrueLime een nieuwe app met de volgende nieuwe functionaliteiten:
  • Actueel statusoverzicht: op een persoonlijk dashboard zien gebruikers op elk moment de actuele status van de lopende schademeldingen
  • Pushnotificaties: gebruikers worden door middel van pushnotificaties op de hoogte gehouden van veranderingen in de status van lopende schademeldingen
  • Overzicht totalen: op het persoonlijk dashboard zien gebruikers hoeveel schades ze gemeld hebben en hoeveel schadegeld in totaal voor hun meldingen is opgehaald
Met het nieuwe design kan de gebruiker daarnaast ook makkelijker zijn locatie kiezen en de meldingsschermen doorlopen.
 

Code base is herbruikbaar voor alle platformen

Van de oude app waren drie versies in gebruik: voor iOS, Android en de Windows Phone. Bij de nieuwe app is dit niet meer nodig. TrueLime ontwikkelde de nieuwe app namelijk in het innovatieve platform Ionic, dat mogelijk maakt om één code base te gebruiken voor alle platformen. Dat heeft een aantal belangrijke voordelen:
  • Updates kunnen sneller en goedkoper worden doorgevoerd, want er hoeft maar één code base te worden aangepast.
  • De app is al zo goed als klaar voor de devices van de toekomst. Ionic past het framework aan zodra er nieuwe versies van het iOS- en Android-besturingssysteem komen. Een nieuwe update van de app is daardoor snel gemaakt.

Samenwerking: van begin tot eind

Een extern design bureau was niet nodig; TrueLime en NODR ontwikkelden het prototype van de nieuwe app samen. TrueLime zette daarna eerst de bestaande features van de app over naar Ionic. Daarna waren de nieuwe features de beurt: het nieuwe persoonlijke dashboard en de pushnotificaties. Om de actuele status van meldingen te kunnen tonen, koppelde TrueLime de app aan het NODR-klantportaal via een op maat gemaakte api.
Gedurende het project werd nauw samengewerkt. NODR testte de gebouwde features in de Ionic-app steeds met een testrelease voor iOS en Android. Nadat NODR helemaal tevreden was met de werking van de nieuwe app, bracht TrueLime de app als uit voor de Play en App Stores.
“We werken al heel lang met TrueLime”, zegt Dion Versteeg, directeur bij NODR. “Net als TrueLime, werken wij graag met korte lijnen. Voor dit project kon ik direct met TrueLime schakelen en vrij snel dingen oplossen. Dat vind ik heel prettig.”
 

“Net als TrueLime, werken wij graag met korte lijnen. Voor dit project kon ik direct met TrueLime schakelen en vrij snel dingen oplossen. Dat vind ik heel prettig.”


­

Status tonen en app release geen eitje

De koppeling met het NODR-klantportaal tot stand brengen was geen kinderspel. Tussen de app en het klantportaal moest tweerichtingsverkeer komen; De nieuwe app moes­t niet alleen de actuele status van meldingen uit het klantportaal kunnen weergeven, maar ook nieuwe gegevens aan een melding kunnen toevoegen. Om de app en het klantportaal goed met elkaar te laten communiceren, breidde TrueLime een eerder gebouwde api uit met nieuwe functies.
Een app klaarmaken voor toelating in de App en Google Play Stores vergt de nodige inspanning. De App en Play Stores hanteren strenge eisen waar nieuwe apps aan moeten voldoen. Door vol in de eisen te duiken, kon TrueLime de Ionic-code zó naar een release build compileren dat deze aan de specifieke eisen van beide Stores voldoet.
Hoewel de nieuwe app met een geheel ander platform gebouwd is, bracht TrueLime de nieuwe app toch als een update uit van de eerdere app. Bestaande gebruikers kunnen daardoor via een automatische upgrade meteen gebruik maken van de nieuwe app.
 

Trots op de vernieuwde schadeapp

NODR is erg tevreden met zijn nieuwe schadeapp. “Ik ben heel blij met het resultaat”, zegt Dion Versteeg. “Ik had duidelijk in mijn hoofd hoe het moest worden en het is een state-of-the-art app geworden”.
 

“Ik had duidelijk in mijn hoofd hoe het moest worden en het is een
state-of-the-art app geworden”.

Christian Lok, projectmanager bij TrueLime, is ook erg blij met het resultaat: “Ik vind het heel leuk dat we zo snel een nieuwe techniek eigen hebben kunnen maken en dat we alle functionaliteiten die we in de brainstorm met NODR bedacht hadden ook daadwerkelijk hebben kunnen realiseren.”
Inmiddels stromen er al zo’n 20 schademeldingen per dag binnen via de nieuwe app.
 
NODR-Schadeapp-TrueLime.png
 

Toekomstplannen

Wellicht wordt de samenwerking voorgezet in een vervolgproject. Bijvoorbeeld om een aantal functionaliteiten van het NODR-klantportaal in de app te implementeren. In de verre toekomst zou de app het klantportaal zelfs kunnen gaan vervangen.
Een andere wens van NODR is om zijn online infrastructuur klaar te maken voor de toekomst. NODR en TrueLime zijn daarom bezig om deze opnieuw in te richten met behulp van cloud-platform Microsoft Azure.
 

Typisch TrueLime in dit project

  • Meedenken met de klant over de nieuwe functionaliteiten
  • Snel een nieuwe technologie eigen maken
  • Expertise die verder reikt dan alleen bouw -  van design en front-end tot back-end

NODR

NODR is gespecialiseerd in het verhalen van schades aan wegmeubilair voor opdrachtgevers, zoals provincies en gemeenten. De organisatie verhaalt jaarlijks duizenden schades en verzorgt het hele proces, van toedrachtonderzoek, aansprakelijkstelling, rapportage, invordering en financiële rapportage.
NODR-klantportaal-TrueLime-(2).jpg
 

Ook interesse in een app voor jouw organisatie?

Neem dan contact op via onderstaand formulier.

Door op 'Verstuur' te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor het afhandelen van jouw vraag. Lees meer in ons Privacy Statement.