TrueLime ontwikkelde een toegankelijk, responsive cliëntportaal voor Stichting Koninklijke Visio in Kentico CMS, met beveiligde inlog via DigiD

Website ontwikkeling

Toegankelijk, responsive cliëntportaal met DigiD-inlog voor Visio

TrueLime ontwikkelde voor Stichting Koninklijke Visio een nieuw cliëntportaal in Kentico CMS. Cliënten en hun begeleiders loggen in via DigiD. Uiteraard is het cliëntportaal toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor Visio’s slechtziende en blinde cliënten.

Het nieuwe cliëntportaal is bovendien responsive en is dus te gebruiken met een smartphone, desktop, laptop en tablet. TrueLime realiseerde zowel de back-end (met Kentico CMS), als de front-end.

Dossier en afspraken inzien of wijzigen
Via het cliëntportaal kunnen cliënten – of hun wettelijke vertegenwoordigers – inloggen op hun dossier. Ze kunnen daar verschillende gegevens inzien en wijzigen, zoals hun NAW-gegevens, afspraken en revalidatieplan.

Dit cliëntportaal vervangt het oude proces, waarbij cliënten of hun begeleiders contact moesten opnemen met Visio, en medewerkers van Visio de wijzigingen vervolgens moesten doorvoeren.

Beveiligde toegang met DigiD
Cruciaal is dat de veiligheid en privacy van cliënten en hun medische gegevens is gewaarborgd. Alleen wie zorg ontvangt en een dossier heeft bij Visio, krijgt toegang tot de gegevens in het portaal.

TrueLime maakte een maatwerk-koppeling tussen het cliëntportaal, de klantgegevens van Visio en DigiD (de digitale methode van legitimeren). Deze DigiD-koppeling was een van de grootste uitdagingen van het project, vooral vanwege de zeer strikte beveiligingseisen. Van de ervaring die we hierbij opdeden, profiteren nu ook onze andere klanten.



Toegankelijkheid
Natuurlijk is er extra aandacht besteed aan gebruiksgemak en toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking.  We ontwikkelden het portaal dan ook op basis van de toegankelijkheidscriteria WCAG 2.0, en er is uitvoerig getest met gebruikers van hulpmiddelen zoals screenreaders.

Kennis van zorgsector
Bij Visio blikt men ook tevreden terug: "De Kentico-software biedt de flexibiliteit om voor onze doelgroepen een zeer toegankelijke website en cliëntportaal te bouwen. Bij het cliëntportaal is ook de koppeling met DigiD en ons klantvolgsysteem gemaakt. TrueLime heeft zich daarbij goed verdiept in Visio en de zorgsector door zowel toegankelijk als veilig te bouwen."

Doorontwikkeling cliëntportaal
Visio implementeert het cliëntportaal nu in hun bedrijfsvoering en interne processen. Voor aanvullende wensen die hierbij ontstaan, heeft Visio een SLA (Service Level Agreement) met TrueLime.

In een volgende fase breiden we het cliëntportaal waarschijnlijk uit met nog meer functionaliteiten. Dan kunnen cliënten en begeleiders bijvoorbeeld ook via het portaal (digitaal) contact opnemen met medewerkers van Visio, en hulpmiddelen aanvragen.

Typisch TrueLime in dit project

  • Maatwerk-koppeling diverse systemen met cliëntgegevens, en beveiligde inlog met DigiD
  • Extra aandacht voor toegankelijkheideisen (WCAG 2.0)
  • Blijvend betrokken bij doorontwikkeling cliëntportaal en andere projecten
Over Visio
Koninklijke Visio is het expertisecentrum voor mensen die slechtziend of blind zijn en in sommige gevallen daarnaast een verstandelijke, lichamelijke of andere zintuiglijke beperking hebben. Visio biedt hen informatie, advies en verschillende vormen van onderzoek, begeleiding, revalidatie, onderwijs en wonen. Persoonlijk en professioneel betrokkenen kunnen bij Visio terecht voor informatie en deskundigheidsbevordering.
Website Visio

Samenwerking met Visio
TrueLime werkt al jaren samen met Stichting Koninklijke Visio. Zo ontwikkelden we de webapplicatie ‘Praktijkplein’ waarmee Visio’s docenten online lesmateriaal maken en delen. Daarnaast werken we momenteel aan Visio’s nieuwe, responsive website.

Lees meer over de online lesmodules

Lees meer over Visio's nieuwe, responsive website
 

Meer weten?

We stellen ons graag persoonlijk voor. Bel ons of laat je nummer achter, dan bellen we je snel terug.
Eddy de Ridder
+31 (0)6 460 225 66
Door op 'Bel mij terug' te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor het afhandelen van jouw vraag. Lees meer in ons privacy statement.