TrueLime ontwikkelde klantgerichte, responsive websites voor UMC Utrecht in Kentico CMS, met focus op eenvoudig beheer en hergebruik van content.

Website ontwikkeling

Klantgerichte, responsive websites voor het UMC Utrecht
TrueLime ontwikkelde samen met het Universitair Medisch Centrum Utrecht en theFactor.e overzichtelijke, responsive websites voor het UMC Utrecht. Patiënten, hun naasten, artsen, onderzoekers én studenten vinden nu eenvoudig relevante informatie via elk device. Voor het webteam is contentmanagement en hergebruik van content geoptimaliseerd. UMCUtrecht.nl werd daarom in maart 2015 genomineerd voor een Dutch Interactive Award.
Voorheen had het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht ruim 27.000 webpagina’s op circa 225 (sub)websites. Daarnaast waren er zo’n 100 aparte websites op verschillende domeinen/url’s. De uitdaging was om deze online te verenigen. Passend bij de nieuwe (merk)positionering en huisstijl, maar flexibel genoeg om de diverse doelgroepen op een goede manier aan te spreken en te helpen.

Samenwerking volgens scrummethode
TheFactor.e verzorgde het interactieontwerp, grafisch ontwerp en de html (front-end development). TrueLime maakte het technisch ontwerp en zorgde samen medewerkers van het UMC Utrecht voor de realisatie in Kentico CMS (back-end development). Dankzij het werken volgens de scrummethode konden we tijdens dit omvangrijke project steeds op tijd bijsturen.

Contentstrategie als uitgangspunt
Het UMC Utrecht maakte een contentstrategie na een uitgebreide toptakenanalyse onder al hun doelgroepen. Op basis daarvan ontwikkelden theFactor.e en TrueLime samen met het team van UMC Utrecht klantgerichte, responsive websites voor het UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis.

Informatie over onder meer behandelingen, behandelaars en contactgegevens staat nu overzichtelijk per afdeling en/of centrum bij elkaar. De navigatie is per deel van de website afgestemd op de specifieke doelgroep, vanwege de verschillen in toptaken tussen bijvoorbeeld patiënten en researchers. Bovendien zijn de websites responsive en dus geoptimaliseerd voor zowel desktop als mobiel en tablet.

Consistente uitstraling mét flexibiliteit
Enerzijds zorgden we voor een consistente uitstraling en vormgeving, anderzijds voor voldoende flexibiliteit voor afdelingen en specialistische centra met een eigen karakter of focus:
  • Beeldbepalende vormgeving staat ‘vast’ voor een consistente uitstraling.
  • Flexibele pagina-templates met keuze uit verschillende typen contentblokken.
  • Snel realiseerbare campagne-websites voor (tijdelijke) samenwerkingsverbanden en campagnes.
Hergebruik van content en flexibele contentblokken
Er was in dit project niet alleen veel aandacht voor websitebezoekers, maar ook voor het team dat de website en de content beheert.
  • Hergebruik van content vereenvoudigt onderhoud voor de circa 40 (deels decentrale) webredacteuren, en bevordert consistentie. Een webpagina kan op meerdere plekken in de site(s) voorkomen: wijzigt de content op één plek, dan wordt dit overal geüpdatet.
  • Een webredacteur kan in het cms per webpagina contentblokken kiezen, en deze snel en eenvoudig met ‘drag & drop’ verplaatsen.
  • Eenvoudig functioneel beheer is zowel efficiënt als kostenbesparend.
Toegankelijke website
De content op de website moest niet alleen goed vindbaar zijn, maar ook toegankelijk voor websitebezoekers met een beperking. Daarom waren de WCAG 2.0 eisen (niveau AA) uitgangspunt tijdens de realisatie.

 “Gigantische stap voorwaarts”
"We hebben een gigantische stap voorwaarts gemaakt”, vertelt Ralph van Disseldorp, directeur marketing en communicatie van het UMC Utrecht. “We hebben wat betreft tekst en structuur nadrukkelijk gekeken naar de behoefte van onze klanten. Filmpjes en foto’s maken de site bijvoorbeeld veel visueler. En bij iedere afdeling is informatie over de betrokken medisch specialisten, wachttijd en patiënttevredenheid overzichtelijk bij elkaar gebracht. Daarnaast is het heel eenvoudig om informatie van de nieuwe website te delen via social media."
Future-proof met Kentico CMS
De wens was een solide en veilig systeem, klaar voor toekomstige ontwikkelingen. Met Kentico CMS is de website future proof en eenvoudig uit te breiden, bijvoorbeeld op het gebied van personalisatie. TrueLime blijft betrokken bij het functioneel beheer, en uitbreiding van functionaliteiten. Op korte termijn werken we bijvoorbeeld aan een webshop.

Typisch TrueLime in dit project
  • Goede, nauwe samenwerking met het UMC Utrecht en theFactor.e middels scrummethode.
  • Stevige basis met standaard modules van Kentico CMS, maatwerk voor o.a. optimaal contenthergebruik en flexibele ‘drag and drop’ contentblokken.
  • Tijdens het project hebben we medewerkers van het UMC Utrecht opgeleid in Kentico CMS.


De klant

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht is één van de grootste publieke zorginstellingen van Nederland en bestaat uit een ziekenhuis voor volwassenen, een kinderziekenhuis en de Faculteit Geneeskunde van de Universiteit Utrecht. Met meer dan 11.000 medewerkers wordt gewerkt aan zorg waar bijzondere kennis en expertise voor nodig is, aan toonaangevend wetenschappelijk onderzoek en aan onderwijs en opleiding aan studenten, artsen, onderzoekers en andere zorgverleners.
Bezoek de website

Nominatie Dutch Interactive Awards
UMCUtrecht.nl werd in maart 2015 in de categorie ‘corporate’ genomineerd voor de Dutch Interactive Awards (DIA) 2015. Wij zijn ontzettend trots op deze nominatie voor TrueLime, theFactor.e en het UMC Utrecht.We wonnen de award helaas niet, maar kregen wél een speciale vermelding voor wat we in dit complexe project met vele stakeholders hebben bereikt.

 
Vragen over dit project? Neem contact op

Meer weten?

We stellen ons graag persoonlijk voor. Bel ons of laat je nummer achter, dan bellen we je snel terug.
Eddy de Ridder
+31 (0)6 460 225 66
Door op 'Bel mij terug' te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor het afhandelen van jouw vraag. Lees meer in ons privacy statement.