Studiekeuzetesten en gepersonaliseerd advies helpen leerlingen gericht verder.

Website ontwikkeling

Gepersonaliseerd online opleidingsadvies op nieuwe websites ROCvA en ROCvF
TrueLime ontwikkelde voor het ROC van Amsterdam (ROCvA) en ROC van Flevoland (ROCvF) nieuwe websites die leerlingen helpen een passende vervolgopleiding te vinden. Op de aansprekende, responsive websites staan studiekeuzetesten en uitgebreide informatie over opleidingen centraal. Leerlingen bewaren en vergelijken opleidingen in een persoonlijk online profiel. Zo helpen de websites leerlingen bij het maken van een goede keuze, en de ROC’s aan meer passende aanmeldingen.

TrueLime vertaalde een ontwerp van het designbureau naar een functioneel en technisch ontwerp, en realiseerde zowel front- als back-end van de websites met Kentico CMS. Ook ontwikkelden we de studiekeuzetesten als startpunt voor gepersonaliseerd online opleidingsadvies, en bouwden we maatwerk op Kentico-templates voor de online profielen. 

“De ultieme online studieadviseur”
Alex Borburg, manager online en product owner ROCvA en ROCvF: “Ons uitgangspunt was en is: de ultieme online studieadviseur. Dat hebben we nu goed neergezet. Via studiekeuzetesten en het bekijken, liken en vergelijken van opleidingen krijgt elke leerling gepersonaliseerde content in een eigen online profiel. Centraal staat: welke opleiding past bij jou?”



“Onderwijsorganisaties zijn altijd kritisch, maar iedereen is erg enthousiast over de nieuwe websites. Medewerkers zelf moeten wel wennen, want nu staan studenten écht centraal en is in het design veel rekening gehouden met mobiel gebruik. We zien nu al dat het aantal aanmeldingen via mobiel stijgt.”

Slimme combinatie studiekeuzetesten en opleidingsinformatie
De nieuwe websites van ROCvA en ROCvF zorgen voor een enorme verbetering in gebruikerservaring en informatievoorziening voor leerlingen in de oriëntatiefase:

  • Motivatie- en competentietesten helpen leerlingen op weg, en brengen hen op ideeën voor opleidingen.
  • Opleidingen die passen bij de resultaten van deze testen, slaan leerlingen op in een online profiel.
  • Leerlingen vullen hun online profiel aan met andere opleidingen die ze vinden en ‘liken’ op de website. Ook bestelde brochures en aanmeldingen voor open dagen staan in hun online profiel.
  • In hun online profiel vergelijken leerlingen opleidingen en locaties met elkaar om de beste keuze te maken.

Marketingactiviteiten op maat dankzij multi-channel-optimalisatie
De opleidingsinformatie en profielen op de nieuwe websites integreren we met andere kanalen. Zo krijgen leerlingen nog betere informatie op maat, en kunnen de ROC’s hen eenvoudiger overtuigen zich aan te melden voor een opleiding:

  • Dankzij de koppeling met e-mailsysteem Tripolis, ontvangen leerlingen gepersonaliseerde nieuwsbrieven en informatie via e-mail.
  • Leerlingen krijgen na aanmelding voor een open dag een QR-code die hosts ter plekke scannen om hen relevante informatie te geven, én om bij te houden welke leerlingen wel of niet zijn geweest.
  • De aanmeldprocedure die nu nog via externe applicatie EduArte verloopt, integreren we binnenkort in de website en maken we volledig responsive voor een consistente beleving op alle devices.

Alex Borburg: “Door de omvang van het project is nog niet álle gewenste functionaliteit klaar. Maar in de back-end is al logica gebouwd voor nog meer personaliseerde content, toegespitst op alle ‘klantfasen’ van een leerling, van oriëntatie tot aanmelden.”

Gedeelde content én een eigen karakter
ROCvA en ROCvF zijn bestuurlijk aan elkaar verbonden, maar hebben ieder hun eigen karakter. Wij richtten het cms zó in dat content op één of béide sites kan worden getoond. Alex Borburg: “De mix van content delen én differentiëren was een uitdaging. Niet alleen voor de techniek erachter, maar ook voor de webredactie. Redacteuren moeten nu extra goed opletten dat ze de juiste informatie op de juiste website publiceren.”



Kentico CMS: sterk in structuur én flexibiliteit
Opleidingsinformatie is strak gestructureerd in een speciaal voor de ROC’s gerealiseerd template. Dankzij een maatwerk-koppeling met studentinformatiesysteem EduArte komt informatie van opleidingskaarten (o.a. locatie, startdata en beschikbaarheid) bovendien automatisch op de website.
Zo wordt elke opleiding gepresenteerd met een vaste set informatie, en kunnen leerlingen opleidingen eenvoudig vergelijken. Ook kunnen de ROC’s nu op basis van deze gestructureerde content automatisch brochures genereren.
Andere templates maken juist optimaal gebruik van Kentico’s flexibiliteit. Webredacteuren hebben de vrijheid om een groot aantal componenten en widgets toe te voegen aan bepaalde paginatype’s. Die elementen en widgets zijn qua design niet aan te passen, om eenheid op de websites te garanderen. 
Alex Borburg: "Kentico biedt naast een compleet CMS ook een gunstige prijs. Die goede prijs-kwaliteitsverhouding was uiteindelijk doorslaggevend voor onze keuze. In de praktijk blijkt het inderdaad een enorm eenvoudig, intuïtief cms.”

Kentico Site of the Month
In september 2016 heeft Kentico deze website uitgeroepen tot Website van de Maand. Een knappe prestatie en de bevestiging dat we gezamenlijk een succesvol online platform hebben gerealiseerd!

Typisch TrueLime in dit project

  • Klant betrekken bij het testen van functionaliteit en uitgebreide demo-sessies
  • Ook na het project betrokken bij doorontwikkeling, beheer en onderhoud
  • “De medewerkers van TrueLime denken echt mee om oplossingen te vinden, en over inhoud, logica en user experience.” (Alex Borburg, manager online en product owner ROCvA en ROCvF)


Naar het overzicht van onze cases

Over ROCvA en ROCvF

Het ROC van Amsterdam (ROCvA) en het ROC van Flevoland zijn twee opleidingsinstanties die onderwijskundig met elkaar samenwerken.
De organisaties verzorgen in Nederland middelbaar beroepsonderwijs op elf moderne mbo-colleges in Almere, Amstelveen, Amsterdam, Hilversum, Hoofddorp en Lelystad.
Samen bieden zij meer dan 400 mbo-opleidingen aan. In totaal hebben zij ruim 30.000 leerlingen en zijn er ongeveer 2300 FTE’s werkzaam.

Neem een kijkje op www.rocva.nl en www.rocvf.nl.

 
Eddy de Ridder
+31 (0)6 460 225 66
Meer weten?
Door op 'Bel mij terug' te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor het afhandelen van jouw vraag. Lees meer in ons privacy statement.