Dé oplossing voor omnichannel content!

Headless CMS Kentico Cloud; wat is het?

De term headless CMS komt steeds vaker voorbij. 
Headless betekent letterlijk “zonder hoofd” en dat klinkt als “een kip zonder kop”: ondoordacht en chaotisch. En dát is een headless CMS nou net niet. Maar wat dan wel?
 

Content losgekoppeld van het uiterlijk

In traditionele Content Management Systemen worden de content (body) en het uiterlijk (head) via één systeem beheerd, bijvoorbeeld door middel van thema’s en templates die het CMS biedt. In een headless CMS wordt alleen de content beheerd en is het uiterlijk van die content losgekoppeld van het systeem. Dus zie het als een grote bak met content die je eenvoudig kunt beheren, maar niet vanuit het CMS kunt presenteren.
In eerste instantie klinkt dat wat averechts, maar dankzij het ontbreken van een front-end presentatie laag ben je vrij om de content te presenteren via elke front-end tool die je wil. Oftewel:
je kunt dezelfde content publiceren op allerlei verschillende platformen/kanalen zoals websites en apps.
Elk kanaal is aan te sluiten, van smartwatch tot webshop, virtual reality-headset, social media en uiteraard websites.
 

Waarom kiezen voor een headless CMS?

Een CMS waarin je zowel content als uiterlijk beheert/presenteert werkt prima als de website met stip het belangrijkste kanaal voor de verspreiding van informatie is.
 
Als je gebruik maakt van meerdere kanalen (omnichannel) om content de verspreiden, biedt een headless CMS een groot voordeel! 
Je maakt en beheert de content namelijk op 1 plek en kunt deze verspreiden naar meerdere kanalen.

Het CMS is volledig gericht op de administratieve interface voor webredacteurs, het faciliteren van content workflows en het organiseren van content in taxonomieën en daardoor laagdrempelig in gebruik.
 

Omnichannel strategie = omnichannel content makkelijk beheren in de cloud

Via een omnichannel strategie wil je je doelgroep bereiken via meerdere kanalen, waarbij de kanalen elkaar aanvullen en completeren. Dit doe je vanuit de gedachtegang dat je doelgroep geen kanaal ziet, maar een bedrijf of een merk. Afhankelijk van waar, wanneer en waarom men contact heeft met jouw organisatie, verloopt het contact via het kanaal wat op dat moment het beste past. Maar wel met elke keer een uniforme ervaring.
Voor organisaties die content via meerdere kanalen delen biedt een headless CMS dus het hele grote voordeel, omdat je de content niet voor elk kanaal apart hoeft te beheren.
Kentico-Cloud-TrueLime-Headless-CMS-Omnichannel-Content.png

Wat zijn de voordelen van een Headless CMS?

Kentico heeft ook een headless CMS in haar productportfolio, Kentico Cloud.
Dit is niet beter of slechter dan het traditionele CMS, Kentico 11, maar anders.
Wat zijn de voordelen?
 
  • Alle content voor verschillende kanalen wordt op 1 plek opgeslagen, zodat aanpassingen ook maar op 1 plek gedaan hoeven te worden.
 
  • De invoerschermen zijn makkelijk, waardoor het voor webredacteurs goed te beheren is.
 
  • Parallel aan het bouwen van je toepassing kun je al content kan gaan schrijven. Hierdoor word je sneller getraind in het systeem en kun je snel zien hoe de content toont in de frontend.
 
  • De content is gemakkelijk te vertalen naar andere talen (eenvoudig om meertalige sites te maken)
 
  • CMS as a Service: volledig in de cloud; je betaalt per maand, alleen voor wat je gebruikt.
 
  • Er kunnen verschillende type frontend applicaties gemaakt worden, je bent niet meer gebonden aan een website alleen. De programmeertaal is niet beperkt tot .NET, maar bijvoorbeeld ook PHP developers kunnen werken aan de frontend.
Waar dien je rekening mee te houden?
 
  • Maandelijks worden er nieuwe functionaliteiten ontwikkeld. Samen wordt er bepaald welke modules nodig zijn voor jouw organisatie. Hierbij wordt er gekeken naar welke functionaliteiten er nu al beschikbaar zijn, welke op korte termijn beschikbaar zijn en welke op maat ontwikkeld dienen te worden.
  • Kentico Cloud is direct in een productieomgeving ingericht, hierdoor hoef je geen rekening te houden met releasen van content. Voor sommige organisatie is een testomgeving wél heel belangrijk. Geen zorgen, deze is eind dit jaar beschikbaar!
 
  • Er moeten goede afspraken gemaakt worden over de manier en structuur die Kentico Cloud gebruikt om content beschikbaar te stellen aan alle apps en sites die gebruik maken van de inhoud (via een API). Dit vraagt vaak wat (technische) afstemming
Lees hier meer over de implementatie van Kentico Cloud bij internationale groothandel Kramp.

Heeft dit jouw interesse gewekt?

Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op om jouw vragen te beantwoorden.

Door op 'Verstuur' te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor het afhandelen van jouw vraag. Lees meer in ons Privacy Statement.