Een nieuw online platform voor het ROC van Amsterdam

05-01-2024

Recent vroeg het ROC van Amsterdam ons om een online platform te ontwikkelen met als doel studenten een passend studieadvies te bieden. Hierdoor ontvangen de ROC’s meer geschikte aanmeldingen. We houden hierbij rekening met alle verschillende fases van de customer journey: van ‘oriëntatie’ tot aanmelding. We bouwen het platform in Xperience by Kentico. Ondanks dat hun huidige platform op Kentico 12 Portal Engine draait, en Xperience nog niet alle functies heeft, getuigt de keuze van het ROC van Amsterdam voor Xperience van moed. Het feit dat ROC van Amsterdam vertrouwen heeft in Kentico – en in ons als implementatiepartner – maakt dat we dit project tot een succes gaan brengen! In dit artikel nemen we je mee in de opdracht en de reden om te kiezen voor het CMS Xperience by Kentico.  

De opdracht: studieadvies in ontwikkeling 

Het nieuwe platform streeft in feite twee doelen na: enerzijds het verstrekken van een geschikt studieadvies aan leerlingen en anderzijds het assisteren van ROC’s bij het vergaren van meer relevante aanmeldingen. Daarbij ligt het kernpunt van de opdracht bij het optimaal inspelen op de informatiebehoefte van de leerling. Dit gedurende alle fasen van de customer journey: van 'oriëntatie' tot aanmelding.

Als startpunt hebben we een heldere studiekeuzetest ontworpen, waarmee leerlingen beter kunnen navigeren door het uitgebreide aanbod van opleidingen. Vanuit hier bouwen we verder aan een online advies dat evolueert naar een persoonlijk profiel. Binnen dit profiel kunnen studenten in de toekomst bestelde brochures of aanmeldingen voor open dagen eenvoudig beheren. 

Een responsief ontwerp voor de mobiele generatie 

Studenten regelen bijna al hun zaken via mobiele apparaten. Een responsieve website is hierbij van essentieel belang. Voor de ontwikkeling van het nieuwe platform maken we dan ook gebruik van Xperience by Kentico. Dit omdat Xperience meerdere voordelen kent.

  1. Flexibiliteit en toekomstige uitbreidingsmogelijkheden

Het hybride headless platform van Xperience by Kentico biedt flexibiliteit, waardoor we de ontwikkeling kunnen versnellen. Zo gaan we onder andere een multi-channel oplossing neerzetten met focus op de twee webchannels voor ROC van Amsterdam en Flevoland. Door hierbij de content hub in te zetten voor content hergebruik, introduceren we een grote verbetering. Ook omdat we in de toekomst meerdere kanalen gaan inzetten, zoals de headless channel.  

Daarnaast is het enorm belangrijk dat de studenten optimaal bediend worden, omdat de gemiddelde aandachtspanne enorm kort is. Door Instagram-achtige functionaliteiten – zoals stories - in te zetten hopen we ze te boeien en begeleiden richting de studie van hun dromen. 

  1. Vereenvoudigde integratie en efficiëntere ontwikkeltijd

Xperience, als Digital Experience Platform (DXP), vereenvoudigt de integratie en verkort de ontwikkeltijd. Dit is cruciaal voor het soepel verlopen van het ontwikkelingsproces.

  1. Snellere productadoptie 

Een oplossing geleverd door één leverancier zorgt voor consistente productbrede standaarden (UX, Dev) wat leidt tot snellere productadoptie.

Conclusie 

Hoewel het platform nog in ontwikkeling is, belooft het nu al een baanbrekende oplossing te worden voor studieadvies en aanmeldingen. We gaan Xperience by Kentico centraal in het digitale landschap positioneren. Ook gaat het gekoppeld worden aan tools zoals BlueConic als CDP, maar ook met Eduarte voor opleidingsinformatie en CAMBO voor het aanmeldproces van studenten. Er gaan flinke stappen gezet worden om het onderwijskeuzeproces te verbeteren en de juiste aanmeldingen voor ROC’s te stimuleren.

Wil jij het ook digitaal voor elkaar hebben?

Of het nu gaat om een nieuw concept of een complexe uitdaging, met slimme ideeën en innovatieve technologie komen we altijd tot een oplossing.

Ben je benieuwd hoe een intensieve, maar vooral leuke samenwerking er uit ziet?

Als eerste op de hoogte van nieuwe cases en TrueLime projecten