De nieuwe website van hogeschool Windesheim is niet alleen veel beknopter en overzichtelijker maar houdt ook in: één website voor alle informatie over de hogeschool in Zwolle en Almere, een webshop én een nieuw platform voor vacatures. 

Zoek je een HBO-studie die echt bij je past, dan vind je die bij Hogeschool Windesheim. Met twee vestigingen in Zwolle en Almere is er een ruime keus in bacheloropleidingen. Windesheim verzorgt daarnaast meer dan 180 post-HBO-opleidingen, Associate Degrees, masteropleidingen, cursussen en trainingen. Uit onderzoek blijkt dat Windesheim in de categorie grote hogescholen, met 23.500 studenten en 2.200 medewerkers, op de tweede plaats van Nederland komt.


Nieuwe positionering, nieuwe websites

In het najaar van 2019 kwam Windesheim met de vraag om te helpen bij de invulling van hun nieuwe corporate website en werkenbij site. Voor beide websites had Windesheim als wens om hun nieuwe positionering goed in te vullen waarbij de bezoeker centraal staat. Belangrijk hierbij was het goed vindbaar maken van hun opleidingen voor zowel hbo studenten als professionals met de mogelijkheid om zich direct in te kunnen schrijven. Bijkomende vraag van Windesheim was om samen te werken in een team met hun eigen developers om zo te zorgen dat de juiste technische kennis op termijn ook in-house is, en op deze manier tevens delen van de websites zelf te kunnen realiseren.

“De oude website was ruim acht jaar oud en aan vervanging toe", vertelt Jeroen Kramers, hoofd Marketing en Communicatie (M&C). "Daar stond te veel informatie op die daardoor ook nog eens slecht vindbaar was. Van de 6.500 pagina’s zijn er nu pakweg 1000 over. We vinden onze website misschien wel ons belangrijkste instrument om te communiceren met onze toekomstige studenten en om onze doelstellingen te verwezenlijken. Daarom was een betere aansluiting op onze merkidentiteit ‘Dichterbij jou’ én het centraal stellen van de bezoeker noodzakelijk.”

Een compleet dienstverleningspakket

Bij Windesheim staan de nieuwe websites niet op zichzelf. Er is sprake van een uitgebreid IT-landschap met koppelingen naar bijvoorbeeld hun onderwijscatalogus, en recruitment software Connexys. Met de keuze voor het Kentico CMS worden deze koppelingen probleemloos geïntegreerd en was TrueLime -als Kentico Gold Partner- een logische keuze voor de daadwerkelijke bouw. Samen met TRES, de partij die verantwoordelijk is voor concept, design & frontend, vormden we een compleet team. Omdat Windesheim op zoek was naar een langdurig partnerschap, mochten wij ook na de bouw met de doorontwikkeling aan de slag en het beheer voor onze rekening nemen.


Goede begeleiding leidt tot sterke focus

We hebben ervoor gezorgd dat we met onze Agile-scrum werkwijze zowel gestructureerd in sprints van 2-3 weken hebben toegewerkt naar een mooi resultaat en tevens soepel kennis hebben kunnen overdragen naar het Windesheim communicatie team en developers. Waar we tot maart 2020 ook 1-2 dagen fysiek bij elkaar zaten in Zwolle, was dat door de coronacrisis daarna vooral online.

Voor de Windesheim developers hebben we een buddy-systeem in het leven geroepen. Elke week werd er iemand binnen ons team aangewezen als aanspreekpunt. Zo was er snel hulp paraat en kon de rest van het team gefocust werken. Na een aantal trainingen van ons gingen de Windesheim developers steeds meer meedraaien in de ontwikkeling van de websites.

“Ik ben erg blij met ons nieuwe toekomstproof platform, TrueLime heeft goed meegedacht in het proces en dankzij kritische vragen ligt er nu een gedegen basis waar we jaren mee vooruit kunnen.”

Jeroen Kramers - hoofd Marketing en Communicatie

Een vrije, rendabele constructie

Halverwege 2020 zijn de websites live gegaan. Groot voordeel is dat zij deel uitmaken van één Kentico installatie zodat gebruikte blokken voor paginaopbouw -denk aan: tekstblokken, factsbanners en gerelateerde nieuwsberichten- onderling uitgewisseld kunnen worden. Deze constructie maakt het werk gebruiksvriendelijk voor de redacteuren en door hergebruik zijn de kosten lager. Een nieuwgebouwd blok van de ene site kan direct ingezet worden voor de andere site.

De sites worden gehost op Microsoft Azure waardoor we goed gebruik kunnen maken van Azure Search, Blob Storage en Frontdoor.


Optimale user experience

Sinds de livegang is het bouncepercentage gedaald met ongeveer 75%. Dit komt door een combinatie van een andere opzet van de site en content, doordat bezoekers makkelijker vinden wat ze zoeken en snellere laadsnelheden van pagina’s.

Eén van de doelen vooraf was een 5% verbeterde SEO-ranking waar mogelijk op alle onderwijsproducten. Sinds live-gang is hier een duidelijke verbetering te zien. Ook is er een aanzienlijk betere conversie vanuit het vacatureoverzicht behaald. Dit mede door aanpassingen in de context van de website (eigen URL).

  • Unieke pageviews per maand tussen de 250.000 en 350.000
  • Unieke pageviews werken-bij tussen de 16.000 en 33.000
  • Aantal gebruikers per maand tussen de 72.000 en 110.000
  • Gebruikers werken-bij tussen de 7.000 en 14.000


Werk is nog niet gedaan

De nieuwe websites staan weliswaar online maar dat betekent niet dat het werk gedaan is. Er volgt nog een fase van verdere personalisering, het uitbouwen en het vervolmaken van de webshop en de koppeling met allerlei systemen.

“Met de vernieuwde website hebben we een mooie stap gemaakt en een platform in handen dat we verder kunnen ontwikkelen en afstemmen op de flexibilisering van ons onderwijs. De communicatie met onze klanten en het faciliteren van de manier waarop je keuzes kunt maken, worden steeds belangrijker. Met deze website gaan we goed voorbereid de toekomst in!”

Gertjan Flinterman - hoofd afdeling IVT

www.windesheim.nl
www.werkenbijwindesheim.nl

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!
LimeScape.Form.MandatoryFields