logo

Nieuwe State of the Artwebsite voor HKU

Het resultaat

Facts

Nieuwe site interactiever

Stijging groei bezoekers o.a. door hogere page rank in Google

Aantal (door)kliks én zoekresultaten +300%

Gemiddelde CTR +25%

hku-logo-1-verkleind

HKU, de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, is een hogeschool met verschillende locaties in Utrecht. De school telt zo’n 4.000 studenten, ruim 400 medewerkers en 50 afstudeerrichtingen.

Het onderwijs van HKU biedt een unieke combinatie van kunst, media, nieuwe technologie en ondernemerschap en richt zich op bestaande en zich ontwikkelende beroepspraktijken in de creatieve industrie en de culturele sector. Met kunst en kunstbeoefening als uitgangspunt levert HKU een bijdrage aan innovatie op deze terreinen.

De vraag

Bij de start van de bouw van de nieuwe website HKU.nl, was duidelijk dat deze vooral het verlengstuk is van de hierboven genoemde ambities en filosofie. De doelen van de website zijn het informeren, adviseren en enthousiasmeren van de bezoeker.

En aangezien de HKU anders is dan andere hogescholen lag er de ambitie om een ‘anders dan anders’, prijswinnende website neer te zetten voor zowel uitstraling en look-and-feel als ook gebruiksvriendelijk. Gebruiksvriendelijk en mooi voor de bezoeker aan de voorkant en eenvoudig te beheren voor de redactie en beheerder aan de achterkant.

Een belangrijk aandachtspunt bij aanvang was ook om bij de realisatie van de website rekening te houden met een platformgedachte zodat de nog te realiseren portalen voor studenten en medewerkers ook in dezelfde architectuur en beleving kunnen gaan draaien.

De oplossing

Op HKU.nl laten we een offline ervaring online plaatsvinden om (aankomend) studenten optimaal te ondersteunen en informeren én het pure HKU-gevoel mee te geven. Wat met name opvalt aan HKU.nl is het design en de beleving. De site kent verschillende verfijnde animaties en paginatransities en de navigatie is anders dan bij andere websites.

We zijn dicht op het wezen van de hogeschool gekropen: navigeren door de website is als lopen door een atelier of expositieruimte - je kijkt naar verschillende kunststukken. Iemand kan er uit nieuwsgierigheid doorheen gaan zonder op zoek te zijn naar iets specifieks, maar wel allerlei interessante dingen ervaren. Anderen zoeken wel specifiek, zoals een bepaalde opleiding. In beide gevallen slaagt HKU.nl erin om alle bezoekers relevante content te bieden.

De opzet van de technische architectuur zorgt ervoor dat ook de portalen in de nabije toekomst hierop en hiermee kunnen worden ingericht.

We zijn erg blij met de nieuwe website. Het is een enorme verbetering ten opzichte van de oude. Zowel wat betreft het ontwerp en de gebruiksvriendelijkheid aan de voorkant als de werking aan de achterkant: veel sneller, duidelijker en veelzijdiger. Namens de organisatie zou ik een dikke 8 geven. Omdat destijds is gekozen voor de oplevering van een minimum viable product (mvp) zat er -bewust- nog niet alles in wat we uiteindelijk zouden willen. Samen met Truelime zijn we daarom bezig om de functionaliteiten, features en verbeteringen toe te voegen die het écht helemaal af maken. Op naar een 9 dus!

Martijn van Best, Product-owner HKU.nl

Het resultaat

De nieuwe site van HKU doet drie dingen. Om te beginnen inspireren de verhalen van studenten, docenten en alumni aankomende studenten. Daarnaast helpt HKU.nl aankomende studenten de juiste studie te kiezen en geeft de site alle actuele en relevante informatie van en voor de school. Tot slot, en dat is heel belangrijk, verbindt de site de hogeschool met het werkveld.

Wil jij het ook digitaal voor elkaar hebben?

Of het nu gaat om een nieuw concept of een complexe uitdaging, met slimme ideeën en innovatieve technologie komen we altijd tot een oplossing.

Ben je benieuwd hoe een intensieve, maar vooral leuke samenwerking er uit ziet?

Als eerste op de hoogte van nieuwe cases en TrueLime projecten