Start een gesprek met
onze A.I. Assistent

Verbeterd intranet voor het Van Gogh Museum: responsive en interactief

Oog in oog met Vincent? Dichterbij dan in het Van Gogh Museum kom je niet. Een van Nederlands grootste toeristische trekpleisters, met een vaste collectie vol meesterwerken van Vincent van Gogh. Een groot deel van de medewerkers (rondleiders, kassamedewerkers en beveiligers) is de hele dag mobiel en heeft dus behoefte aan een intranet dat op alle devices werkt. Zodat ze op elk moment en vanaf elke plek kunnen inloggen.


Behoefte aan interactie

Het huidige intranet werd door deze groep medewerkers nauwelijks bezocht. Ook was het verouderd, de informatie was versnipperd dus slecht te vinden, het had een slechte navigatiestructuur en was nauwelijks voorzien van interactiemogelijkheden. Dat kon beter! Na een uitgebreide selectieprocedure koos het Van Gogh Museum voor ons en het Kentico CMS en zette daarmee de eerste stap naar een grondige vernieuwing. Naast de wens voor een multi device intranet, moesten er een aantal noodzakelijke basisfunctionaliteiten komen. Ook wilde het Van Gogh Museum meer mogelijkheid tot interactie, zoals het door medewerkers kunnen liken van content of commentaar toevoegen aan content.



Iedereen een persoonlijk profiel

Met het Kentico CMS realiseerden wij het vernieuwde intranet, responsive en drempelvrij. Door een single sign-on wordt voor de medewerkers meteen het eigen profiel geladen met voor hen relevante informatie en bijbehorende rechten. Alle profielen van medewerkers zijn actueel, waardoor onderling contact nu simpel kan plaatsvinden. Het tonen van content op interesse, wordt gerealiseerd door de redacteurs, die alle content nu van metadata voorzien. Hierdoor is deze ook makkelijk opvraagbaar via de zoekfunctie. Het Kentico CMS maakte daarnaast een koppeling mogelijk met de museumkassa, waardoor medewerkers realtime inzicht hebben in het aantal aanwezige bezoekers.

Meer verbinding

Het nieuwe intranet is met zijn heldere en beknopte navigatiestructuur een verademing voor de medewerkers, want alle informatie is nu makkelijk vindbaar. Content van het intranet is te zien op de narrowcasting schermen in het restaurant. Makkelijk om even een blik op te werpen en zo up-to-date te blijven. Het is vanaf elk device en op iedere locatie goed bereikbaar, waarmee de toegankelijkheid voor alle medewerkers is vergroot. Dit eigentijdse intranet draagt nu al merkbaar bij aan de belangrijkste doelstelling van dit project: een vooral sociaal intranet neerzetten dat zorgt voor een grotere verbinding tussen alle medewerkers. 
Het resultaat mag er zijn volgens Aïda Jellinghaus (coördinator interne communicatie bij het Van Gogh Museum en Product Owner van het nieuwe intranet):

“We zijn zeer te spreken over het nieuwe intranet! Zowel de beheerders van de omgeving als de gebruikers zijn enthousiast. Deze oplossing kent een fijne structuur, een intuïtieve interface en de opbouw van modules en uitbreidingsmogelijkheden is erg prettig. Ook voor onze redacteuren is het nieuwe intranet veel gebruikersvriendelijker dan voorheen, zij ervaren echt het gemak.”

Wil jij het ook digitaal voor elkaar hebben?

Of het nu gaat om een nieuw concept of een complexe uitdaging, met slimme ideeën en innovatieve technologie komen we altijd tot een oplossing.

Ben je benieuwd hoe een intensieve, maar vooral leuke samenwerking er uit ziet?

Loop geen belangrijke updates mis!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen, exclusieve webinars, interessante cases en de beste inzichten!