Start een gesprek met
onze A.I. Assistent

De student centraal in online studieadvies voor ROCvA en ROCvF 

De twee opleidingsinstanties ROC van Amsterdam (ROCvA) en het ROC van Flevoland werken onderwijskundig met elkaar samen. Zij verzorgen in Nederland middelbaar beroepsonderwijs op elf moderne mbo-colleges in Almere, Amstelveen, Amsterdam, Hilversum, Hoofddorp en Lelystad. In totaal hebben zij ruim 30.000 leerlingen en samen bieden zij meer dan 400 mbo-opleidingen aan. Wij werden ingeschakeld voor het ontwikkelen van een online platform om leerlingen een passend studieadvies te bieden en de ROC’s meer passende aanmeldingen. 


Persoonlijk online profiel 

Om een goede keuze te kunnen maken in het enorme aanbod van opleidingen, namen we als startpunt het ontwikkelen van een heldere studiekeuzetest. Van hieruit bouwden we verder aan online advies naar een persoonlijk profiel om daarin de opleidingen, maar bijvoorbeeld ook locaties te kunnen opslaan en vergelijken. Zo’n persoonlijk profiel, waarin je ook bestelde brochures of aanmeldingen voor opendagen kunt terugzien, vereist maatwerk, mogelijk gemaakt door het gebruik van het Kentico CMS en templates. Omdat studenten alles vanaf hun mobiel regelen, moesten de nieuwe websites boven alles ook responsive zijn. 

De ultieme online studieadviseur

Alex Borburg, manager online en product owner ROCvA en ROCvF: “Ons uitgangspunt was en is: de ultieme online studieadviseur. Dat hebben we nu goed neergezet. Via studiekeuzetesten en het bekijken, liken en vergelijken van opleidingen krijgt elke leerling gepersonaliseerde content in een eigen online profiel. Centraal staat: welke opleiding past bij jou?”

“Onderwijsorganisaties zijn altijd kritisch, maar iedereen is erg enthousiast over de nieuwe websites. Medewerkers zelf moeten wel wennen, want nu staan studenten écht centraal en is in het design veel rekening gehouden met mobiel gebruik. We zien nu al dat het aantal aanmeldingen via mobiel stijgt.” 

Alex Borburg, manager online en product owner ROCvA en ROCvF

Voordelen voor de leerlingen: 

  •  Motivatie- en competentietesten helpen je op weg en geven ideeën voor opleidingen 
  • Opleidingen die passen bij de resultaten van deze testen kun je opslaan in een online profiel 
  • Je online profiel vul je aan met andere opleidingen die je vindt en kunt ‘liken’ op de website 
  • In je online profiel vergelijk je opleidingen en locaties met elkaar om de beste keuze te maken 

Informatie op maat 

Door het koppelen van de persoonlijke profielen en de opleidingsinformatie van de nieuwe websites aan andere kanalen, kunnen we de leerlingen beter informatie op maat aanbieden. Ook helpt dit de ROC’s om het aanmeldingsproces overtuigender neer te zetten. Deze procedure is volledig responsive, zodat leerlingen zich makkelijk via hun mobiel kunnen aanmelden en volledig geïntegreerd in de website. Verder ontvangen de leerlingen gepersonaliseerde nieuwsbrieven per mail, dankzij de koppeling met mailsysteem Tripolis. En als zij zich bijvoorbeeld aanmelden voor een open dag, ontvangen zij een QR-code waarmee zij ter plekke voor hen relevante informatie ontvangen en waarmee het ROC kan bijhouden wie er is geweest. 

 
Overzicht door strakke structuur 

Het maatwerk van de Kentico template zorgt ervoor dat alle content volgens een duidelijke structuur beheerd wordt. Dit maakt het mogelijk voor de ROC’s om vanuit die content direct brochures te genereren. Maar ook dat alle belangrijke informatie van opleidingskaarten over onder andere startdata en beschikbaarheid via studenteninformatiesysteem EduArte direct op de website terechtkomt. Automatisch via de maatwerk-koppeling. Makkelijk voor het vergelijkingsproces, want zo heeft elke opleiding dezelfde vaste set informatie. 

 
Content met een eigen karakter 

Op het nieuwe platform wordt optimaal ingespeeld op de informatiebehoefte van de leerling in alle verschillende fases van de customer journey, van ‘oriëntatie’ tot aanmelding. Content kan zowel apart of op beide websites van het ROCvA als het ROCvF getoond worden, omdat het CMS zo is ingericht dat de content flexibel aangepast kan worden. Die vrijheid is ook terug te zien in het grote aantal componenten waarover de webredacteuren beschikken om hun pagina’s in te vullen. Tegelijkertijd is het design niet aan te passen, zodat overal dezelfde look and feel herkenbaar is. 

“De medewerkers van TrueLime denken echt mee om oplossingen te vinden, en over inhoud, logica en user experience.” 



Wil jij het ook digitaal voor elkaar hebben?

Of het nu gaat om een nieuw concept of een complexe uitdaging, met slimme ideeën en innovatieve technologie komen we altijd tot een oplossing.

Ben je benieuwd hoe een intensieve, maar vooral leuke samenwerking er uit ziet?

Loop geen belangrijke updates mis!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen, exclusieve webinars, interessante cases en de beste inzichten!