Start een gesprek met
onze A.I. Assistent

Vilans’ ervaring met digitale toegankelijkheid

18-09-2024

Digitale dienstverlening wordt steeds belangrijker. Zo ook in de zorg. Daarom is Vilans samen met ons een traject gestart om hun digitale platformen toegankelijk te maken voor iedereen. Als kennisorganisatie in de zorg heeft Vilans de wettelijke plicht om te voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Maar Vilans heeft ook de wens om kennis breed en inclusief te delen. Samen zetten we ons in om ervoor te zorgen dat alle online content voldoet aan de toegankelijkheidsnormen. Hierdoor kan iedereen de informatie vinden en gebruiken die ze nodig hebben. In dit artikel vertellen we meer over deze mooie samenwerking.

Waarom digitale toegankelijkheid?

Als publieke instelling moet Vilans voldoen aan de wet ‘besluit digitale toegankelijkheid overheid’. Maar voor Vilans gaat dit verder dan een verplichting. Het is namelijk een kans om hun kennis breed beschikbaar te stellen.

In dit artikel spreken we met Joske van Lent, Senior Adviseur Kennismanagement bij Vilans. Zelf zegt ze er het volgende over:

Als Vilans moeten én willen we voldoen aan de digitale toegankelijkheidseisen. Moeten omdat we als publieke instelling te maken hebben met wetten en regels. Willen omdat we als kennisorganisatie voor zorg en ondersteuning streven naar het aanbieden van de juiste kennis op het juiste moment en in de juiste vorm. Wij als Vilans houden alles overzichtelijk, duidelijk en bruikbaar. – Joske

Inzichtelijk maken van de toegankelijkheidsknelpunten

De eerste stap was de beoordeling van de huidige toegankelijkheid van alle websites. Dit hebben we gedaan door middel van uitgebreide audits. Hierbij hebben we de huidige content, functionaliteiten en technische infrastructuur getoetst aan de WCAG 2.1, A en AA-standaarden. Tijdens deze audit identificeerden we verschillende knelpunten. Met deze bevindingen konden we een gerichte aanpak ontwikkelen om de noodzakelijke optimalisaties door te voeren. Zo konden we een basis leggen voor een toegankelijke online ervaring.

Doorvoeren van content optimalisaties

Het doorvoeren van de content optimalisaties bij Vilans is een zorgvuldig en gecoördineerd proces. Er zijn hier namelijk meerdere redacteuren bij betrokken, die elk verantwoordelijk zijn voor verschillende websites.

We beheren meerdere websites met elk een eigen redactieteam. Hierdoor is het soms wel even puzzelen hoe we het beste de optimalisaties kunnen doorvoeren. Maar we maken mooie stappen samen! De redactieleden leren van elkaar en we borgen de toegankelijkheidseisen in de werkprocessen. We streven ernaar dat er in de nabije toekomst niks meer online geplaatst wordt wat niet voldoet aan de toegankelijkheidseisen.” – Joske

Doorvoeren van technische optimalisaties

Het doorvoeren van technische optimalisaties verloopt op een gestructureerde en efficiënte manier dankzij onze nauwe samenwerking. Samen hebben we een centrale online omgeving ontwikkeld waarin alle websites van Vilans zijn ondergebracht. Dit stelt ons in staat om technische verbeteringen uniform en consistent door te voeren. We werken volgens een Agile/scrum-aanpak. In sprints van drie weken pakken we steeds een aantal technische optimalisaties op. Met deze aanpak is er altijd voldoende capaciteit beschikbaar om voortgang te boeken en snel te reageren op nieuwe inzichten.

Wat fijn is, is dat er bij TrueLime een mooie mix van expertise aanwezig is. Zowel over de techniek van de online omgeving, als over de WCAG. Zo worden telkens de juiste oplossingen geïmplementeerd die bijdragen aan een optimale toegankelijkheid voor onze bezoekers.” – Joske

Wat is er al bereikt?

Na een jaar werken aan digitale toegankelijkheid heeft Vilans veel vooruitgang geboekt. Vilans is verplicht om de websites regelmatig te toetsen aan de toegankelijkheidseisen. Door deze audits heeft Vilans veel inzicht gekregen in de knelpunten en de meest effectieve manier om deze aan te pakken. Dit heeft geleid tot een herinrichting van werkprocessen. Optimalisaties op het gebied van zowel content als techniek worden nu continu doorgevoerd. Bovendien is het bewustzijn van het belang van digitale toegankelijkheid sterk gegroeid binnen de organisatie. Wat begon als een wettelijke verplichting, is nu een breed gedragen missie geworden.

We willen niet alleen voldoen aan de verplichtingen, maar vooral ook zorgen dat al onze kennis en informatie toegankelijk, begrijpelijk en toepasbaar is voor iedereen.” – Joske

Hoe ziet de verdere samenwerking eruit?

Op de korte termijn staan een aantal hertesten gepland, waaronder voor de techniek. Daar zijn we ons momenteel op aan het voorbereiden. Daarna gaan we de bevindingen van de hertest weer volgens de Agile/scrum-aanpak voorbereiden. Als we kijken naar de langere termijn; er wordt nu bij elke doorontwikkeling of nieuwe wens gekeken of het voldoet aan de WCAG, voordat we het live zetten. Om zo structureel ook op het gebied van techniek te blijven voldoen.

Wil jij het ook digitaal voor elkaar hebben?

Of het nu gaat om een nieuw concept of een complexe uitdaging, met slimme ideeën en innovatieve technologie komen we altijd tot een oplossing.

Ben je benieuwd hoe een intensieve, maar vooral leuke samenwerking er uit ziet?

Loop geen belangrijke updates mis!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen, exclusieve webinars, interessante cases en de beste inzichten!