De FNV is met bijna 1 miljoen leden de grootste vakbond van Nederland. De FNV wil Nederland verbeteren; goed werk en inkomen voor iedereen. Voor nu en later, door op te komen voor de belangen van mensen die werkzaam zijn in allerlei sectoren. Zo onderhandelt FNV voor medewerkers over bijna 900 cao’s. De FNV helpt zijn leden aan informatie over werk en inkomen in hun branche, maar ook aan juridisch, fiscaal en arbeidsadvies en loopbaanbegeleiding.


Vraag

De FNV zocht een partner om voor lange termijn samen het digitale landschap te vernieuwen. Na een grondig pitchtraject is TrueLime als digitaal partner gekozen. TrueLime sprong er bovenuit vanwege de technisch hoogstaande oplossing en de brede ervaring met de realisatie van ledenplatformen.


Aanpak

De afgelopen twee jaar ontwikkelde TrueLime samen met de FNV de huidige corporate website en het ledenplatform Mijn FNV. Met een development team werken we Agile met en bij FNV op locatie, zodat het team de klant, de stakeholders en leden goed leert kennen. Door deze intensieve samenwerking zijn de teamleden altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en kan het team er snel op inspelen. Na elke tweewekelijkse sprint levert het team werkende functionaliteiten op, die in een demo aan de stakeholders worden gepresenteerd. Zo wordt iedereen in het scrumproces meegenomen. Door de laagdrempelige manier van werken weten veel FNV’ers de TrueLimers te vinden, zoals het CRM-Dynamics Team, Marketing, Redactie en Infra.


Corporate website

TrueLime startte met Thefactor.e en Presenter het traject voor design, contentarchitectuur en technische implementatie van de corporate website. Op basis van de wensen en eisen van de doelgroep en stakeholders werden de belangrijkste wensen en doelen geformuleerd:

  • de gebruikers centraal stellen
  • CAO-informatie adequaat verspreiden en eenvoudig vindbaar maken
  • het proces ‘lid worden’ op een efficiënte manier invullen, zowel voor de potentiële leden als voor de FNV-medewerkers
  • een goed beeld geven van de activiteiten van de FNV

Lid worden
Het proces ‘lid worden’ is één van de belangrijkste primaire processen voor de FNV. Lid worden moet voor een potentieel lid makkelijk gaan en voor de FNV direct de juiste informatie op de juiste plek opleveren. Om dit proces te verbeteren realiseerden we een berekentool.

Een persoonlijke contributie-berekentool
Via een aantal korte vragen berekent de bezoeker snel en eenvoudig hoe hoog de persoonlijke contributie is.
Wil hij/zij lid worden? Dat kan middels een overzichtelijk stappenformulier. Zonder overbodige validaties, een heel duidelijke interactie en met alleen de écht noodzakelijke invoervelden. Vervolgens komen de gegevens van het nieuwe lid via de FNV ‘Enterprise Service Bus’ automatisch terecht in Microsoft Dynamics CRM.

Na acht sprints van twee weken is in februari 2019 de MVP (minimum viable product) van de corporate website live gegaan. Aansluitend ontwikkelden we op basis van de wensen en eisen van de doelgroep nieuwe functionaliteiten:
  • afspraakplanner: niet-leden kunnen online een afspraak plannen met een FNV-consulent
  • informatie over- en afspraak op locatie inplannen bij belastingaangifte voor leden
  • CAO’s per sector (de sector & CAO worden automatisch gematcht via een koppeling in het CRM)
  • sectoren & nieuws overzicht
Na de oplevering van de corporate site was het ledenplatform 'Mijn FNV' aan de beurt.


Mijn FNV

Het belangrijkste doel van Mijn FNV was de leden meer selfservice mogelijkheden te bieden. Niet alleen omdat dat de leden dat willen, maar ook omdat dat de processen voor de FNV veel efficiënter maakt.

Bij de herbouw zijn verschillende stakeholders betrokken (o.a. medewerkers, leden, bestuurders en ICT- partijen). Om de designs en functionaliteit te testen zijn gebruikersonderzoeken georganiseerd. Ook heeft TrueLime het ICT-landschap onder de loep genomen, want er waren koppelingen nodig met bijvoorbeeld de ledenadministratie (in MS Dynamics CRM), de e-learning tool Moodle (voor opleiding en certificering van Kaderleden), de e-mailservice en iDEAL (voor betaling van lidmaatschap). Ook zijn er net voor de livegang 220.000 actieve gebruikers overgezet van het oude naar het nieuwe portaal.

Mijn FNV bevat momenteel onder andere:

  • je persoonlijke gegevens inzien, wijzigen en opslaan in CRM: adresgegevens, betaalgegevens, werk- en inkomenssituatie
  • contributie online betalen via iDeal
  • iemand anders lid maken
  • rechtstreeks naar jouw CAO
  • digitale ledenpas waarmee leden exclusieve kortingen kunnen krijgen op leuke, handige en leerzame producten en diensten
  • inzien van je lopende dossiers
  • documenten die rol-afhankelijk getoond worden worden
Voor de nabije toekomst staan de volgende features op het programma:

  • het opvragen van een jaaropgave
  • aanvragen stakingspas voor vergoedingen
  • FNV-webshop, integratie https://ledenvoordeelfnv.nl/ in de corporate website en Mijn FNV.
  • integratie met BigBlueButton om videovergaderingen te hosten
  • Mijn FNV-Lite account, waarbij mensen zonder FNV-lidmaatschap toegang hebben tot een beperkte versie van Mijn FNV. Zo kunnen potentiële leden proeven aan het lidmaatschap en de FNV kan hen targetten en enthousiasmeren een volwaardig lidmaatschap af te sluiten. De redacteuren van de FNV kunnen zelf bepalen welke content en functionaliteiten voor het lite account beschikbaar zijn
  • verschillende rekentools, onder andere. om de financiële impact te bepalen als iemand 'een stapje terug' wil doen (Wat kost het om een dag minder te werken tot aan mijn pensioen?)
  • integraties via Mijn FNV zodat je via één plek met SSO naar verschillende applicaties kan gaan o.a. FNV verkiezingen om mee te delen met de verkiezingen en Moodle voor online trainingen en opleidingen
  • Verschillende nieuwe web initiatieven


Het resultaat

  • tussen 600.000 en 700.000 bezoekers per maand op de website en Mijn FNV
  • Mijn FNV realiseert forse kostenbesparing nu leden hun eigen gegevens kunnen inzien en aanpassingen invoeren via Mijn FNV
  • een moderne single sign-on oplossing in de huisstijl van FNV. Met deze single sign-on kun je inloggen met je Linkedin, Facebook, Twitter en een FNV Account
  • outbound e-mail service (42 miljoen op jaarbasis)
  • leadgeneratie met outside-the-box Kentico marketing features. Nu gebruiken we marketing automation flows om verschillende e-mails te sturen na bijvoorbeeld een download. Verder gaan we gebruikmaken van het verzamelen van data om potentiele leden te verleiden om lid te worden van FNV